Őszinteség? Hülyeség? Nekünk nem fáj!

NYUGI

Fertő túra

2019. július 25. - Nyugat Biztonságtechnika

Átúsztuk az Apetloner Badesee-t! Az oda-vissza 0,34 km! A figyelemreméltó teljesítményt a Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum 5. a osztálya kerék­pár­­túrája egyik pihenőállomásán nyújtottuk – éppen egy éve.

Kerekezni egyedül is, párban is szuper, még izgibb csapatban, hosszú kilo­méte­reken át, hiszen az már egy igazi biciklitúra! A tavalyi nyár derekán mi az ausztriai Burgenland tarto­mány Fertő körüli kerékpárútjain tekertük le a magunkét - komfortzónából ki, kánikulába be - két nap alatt bő 70 km-t.

Csapatunk számára a bázist Podersdorf am See (Pát­falu), az alig több mint két­ezer lakosú üdülőhely tóparti kempingje jelentette.

Jó előre elküldtük foglalásunkat a tavi táborhelyre, mert úgy hírlik, már tavasszal el­kapkodják a placcokat; nem csodáljuk, hiszen a nyüzsgő vízi paradi­csom - vízfelületre nyíló strandjával - valóban idilli helyszín a pihenéshez, tölte­kezéshez.

A telepített lakó­kocsik szépek, kényelmesek: hűtővel, kemping­asztallal, naper­nyővel felsze­reltek, igaz, az ágynemű és a törölköző otthonról ’hozandó’. Nem olcsók, de öten elférnek benne és klímás. A sátorhely ára viszont az idegen­for­gal­mi adó­val, szemétdíjjal együtt is korrekt, bárki által megfizethető. A mosdók tágasak, tisz­ták, telt­ház­ban is mindig van szabad WC, zuhanyzó. A bejárat melletti kisboltban minden van, amire a kempingezőnek szüksége lehet; a reggeli kávé és a friss osztrák pék­sütemény (hmmm…) helyben fogyasztható, miköz­ben a napila­po­kat is átfut­hatjuk. Ami pedig a lényeg: karnyújtásnyira a víz - akármikori csobban­ásra!

A pára­tartalom magas, a tó vize leírhatatlanul kellemes. Igaz, meg kell küzdeni azért, hogy a habokba vethessük magunkat: szúrós kavicsokon való botladozás az ára, de kicsire nem adunk, jövőre meg hozunk gumicipőt. Az erőteljes szél pedig egy soproninak fel sem tűnik, mi több, a kánikulában egyenesen kívánatos! Apropó, szél: feljegyzések szerint 1926 őszén öt napon át tombolt a vihar és 80 km²-ről elfújta a vizet; a szél erejére tehát nem lehet panasza a vízi sportok imádóinak.

A kempingbe csekkolók automatikusan meg­kapják a Neusiedler See kártyát, ami jó dolog, mert kedvezményekre jogosít, például ingyen strandolhatunk, a gyűjtögetők meg eltehetik emlékbe.

Mivel mi elsősorban tekerni jöttünk, letáboroztunk és már pattan­tunk is a bringára, hogy az első etapot lenyomjuk. Bár az erő­próbára való felkészülés többünk számára csupán terv maradt, nem estünk kétségbe, mert a szer­ve­zők azt ígérték: ha kell, rugalmasan alakítjuk az útvo­na­lat. Büszkén mondhatjuk: távkurtításra’ a közel 40 fok ellenére nem volt szükség; voltak forró pillanataink, de mindig akadt frissítő.

A Fertő mentén akár 350 km-es bicikliút-hálózatot is végigjárhatunk: a tó közvetlen kerületén és az onnan elágazó települések, tájvédelmi területek útjain. Kitekerve Poders­dorf centru­má­ból mi a B 20-ra kanya­rodtunk; és a hozzánk is átnyúló, bő 300 km²-es Seewinkel részét képező Fertő­zug Nemzeti Park felé vettük az irányt, hogy a Zicksee partján megpihen­hessünk.

A Zicksee egy síkvidéki sztyepptó, amely a térség szikes talajáról kapta a nevét. Jellemzően sekély, strandja kavicsos, játszótere, sőt, vízicsúszdája is van, ennél fogva kis­gyer­me­keseknek ideális, de bárki kellemesen ejtőzhet itt a nyugiban.

A tavi-pihi után felfrissülve tekertünk tovább, hogy a világörökség részét képező sztyeppés táj nádasait, rétjeit, mezőit, szőlős­kertjeit - nyár-illattal az orrunkban - felfedezzük. A Fertő nyugati partján dombos, míg a keleti oldalon szinte teljesen sík a terep. Varázs­latos, pazar, csodás, hurrá, ezért jöttünk!

Alap, hogy a kerék­párutak errefelé hibátlanok: a murvás szakaszokon is jó minőségűek, az útburkolatok felfes­tései jól láthatók, és pont annyi eligazító tábla van, amennyi kell, szóval a gyengén tájékozódók sem tévednek el.

A B20-as bicikliúton az élbojban zúzó tiniket követve - a Seewinkel nyugati pere­mén, a nemzeti park közepén, Apetlon településhez közel - mi is könnye­dén megtaláltuk a kristály­tiszta, zöldes vízű Apetloner Badesee-t. Az itteni strand is klassz: a vízfelülettel ellentétben nem kicsi, van játszótér, ugráló, lehet kosarazni, ping-pon­gozni, a büfé választéka pedig több mint kielégítő. A pihenő ­paradicsom a reklámszöveg szerint a „felüdülés oázisa” a termé­szet­kedvelők, csalá­dok és sporto­lók számára. Cangák az árnyékba, gyerünk a vízbe! Amíg a gyerekek az ugrálóban időztek, mi - 177 métert megtéve - átszeltük a tavat, majd a közepén úszva-lebegve elmélkedtünk az élet dolgairól.

Visszatekertünk a bázisra és fakultatív naplementézés után elsétáltunk a centrumba. A turistáktól nyüzsgő Podersdorfban fantasztikus a hangulat, a helyi vendéglők hangulatosak, és kínálataikban sem csalódunk.

Másnap kompra szálltunk és Breitenbrunnig utaztunk – Neusiedler See kártyánk­kal féláron. Útközben a hajóskapi­tánytól megtudtuk: a szárazság miatt kritikusan alacsony volt a vízállás, további apadás már komolyan veszélyeztette volna a hajózást.

Maga a kompolás is élmény – nemcsak a gyerekeknek. Az utasok nagy része bringás, ugye, idilli látványt nyújtanak az együtt utazó drótszamarak?

A kompot elhagyva Breitenbrunn (Fertőszéleskút), Winden (Sásony), Jois (Nyulas), Neusidl am See (Nezsider), Weiden am See (Védeny) telepü­lések mentén haladtunk a B10-es-en és érkeztünk vissza Podersdorfba.

Útközben meg-megpihentünk, egyebek mellett remek, háromfogásos menünk elfogyasz­tásához. Egyik útitársunk egyenesen azt állította, hogy itt, a Fertő-menti települések vendéglátó helyein itta a világ legjobb fröccsét, azaz fröccseit. Való igaz: minél nagyobb a forróság, annál mennyeibb a jéghideg Sommer­spritz, amit még az is felhajt, akinek a fél liter máskor nagyon is meg­kottyanna. De nemcsak erről van szó, hanem az itteniek vendégsze­retetéről. Nézze csak:

Hát ezért szeretünk mi Ausztriában vendégeskedni. A minőség állandó, mind­egy, mit fogyasztunk, mennyit költünk, alap, hogy a kiszolgálás mellé mosoly is jár, nem mellesleg nem húznak le.

A Fertő-part településein ma is meghatározó a szőlő- és borter­me­lés, ami az északkeleti oldalon 500 család megélhetését biztosítja. A pontos adatot a fiatal golsi borásztól tudtuk meg, akinek bódéját kétnapos túránk végén vettük célba egy frissítő erejéig. Barbara szerint „a borivók szexik, sármosak, intelligensek.”  Ön mit gondol?

Szőlő- és borkultúrája mellett a térség sokszínű élővilága - különösen Európa-szerte híres madárvilága - is figyelemre méltó. Nekünk kétkeréken az alábbi élőlényeket sikerült megörökítenünk:

Örömmel nyugtázzuk, hogy nemcsak mi, amatőr kerekezők, de gépkocsink is jól vizsgázott: autónk tágas belső tere este hálófülkeként szolgált.

Bőven van még mit felfedezni a Fertő körüli kerékpárutakon, hiszen a túraútvonalak variációja szinte végtelen, ééés ismételhető… emellett egy ilyen túra nyelvleckének sem rossz, ugye, 7. a-sok? Szóval NYUGI, és tekerésre fel!

T. A. L.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.